Заклад у своїй роботі керуюється:
Реалізація інваріантної складової БКДО у ЗДО № 16 забезпечується через програму «Українське дошкілля».
Ця програма відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти: реалізація особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти, прилучення дітей до системи цінностей, культури, традицій українського народу, формування в дошкільників цілісної картини світу. Програма синтезує історичні надбання, нові досягнення теорії та практики дошкільної освіти, актуальні суспільні вимоги до неї, забезпечуючи гармонійний розвиток дитини.
1. Авторська програма та методичні рекомендації «Граючись учимось. Англійська мова» С. Гунько, Л.Гусак, З. Лещенко; лист ІМЗО №21.1/12-Г-727 від 01.11.2017 р.;
2. «Казкова фізкультура» Єфименко М.М; лист ІМЗО №22.1/12-Г-627 від 09.07.2019р.;
3. «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» Богуш А.М., Сіданіч І.Л., Сучок В.Є. та ін.; лист МОН №1/11-19157 від 29.12.2015 р.;
4. «Про себе треба знати, про себе треба дбати» Лохвицька Л.В., лист ІМЗО №22.1/12-Г-1049 від 04.12.2018 р.;
5. Авторська програма гуртка «Світ Логіки» (авт. Поддубна Н. П., схвалено педагогічною радою, протокол №1 від 31.08.2023р.);
6. Авторська програма гуртка «Здоров'ятко» (авт. Сторожук О. О., схвалено педагогічною радою, протокол №1 від 26.08.2024р.).
Структуру програми визначають освітні лінії. У змісті програми виокремлюють розділи за віковою періодизацією: ранній вік (третій рік життя), молодший дошкільний вік (четвертий рік життя), середній дошкільний вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя), в яких подані стислі психологічні характеристики дітей, завдання розвитку, зміст і форми освітнього процесу з кожного змістового компонента. Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності дитини.
Багато уваги у програмі відведено освітній лінії “Особистість дитини”. У ній виокремлено завдання щодо формування потреби у здоровому способі життя, виховання ставлення до здоров’я як до цінності, розвиток рухової активності дитини.
Програма “Українське дошкілля” включає завдання з ознайомлення дошкільників із пожежною безпекою, правилами дорожнього руху, безпекою в побуті, поведінкою з незнайомими людьми, безпекою на природі.
Освітня лінія “Дитина в соціумі” представлена розділами: “Формування основ духовно-моральних якостей”, “Народознавство”, а у середньому та старшому дошкільному віці також додано розділ “Основи правової культури”.
Програма “Українське дошкілля” орієнтує на розширення кола уявлень дітей про культуру, традиції українського народу. Підрозділ “Народознавство” включає ознайомлення дітей із сімейними та родинними традиціями, українською оселею, рідним краєм, народним одягом, українською народною іграшкою, календарно-обрядовими святами, звичаями і традиціями, національною кухнею та народними ремеслами. Такий аспект роботи введений для пізнавального розвитку, збагачення знань дітей про історичні пам’ятки, формування стійкого інтересу до народознавчого матеріалу свого регіону, бажання пізнати його ближче.
Зміст освітньої лінії “Дитина у природному довкіллі” спрямований на збагачення уявлень про світ природи, формування екологічної культури дошкільника. Неабияку увагу приділено розкриттю особливостей природи.
Освітня лінія “Дитина у світі культури” представлена двома розділами: “Предметний світ” та “Світ мистецтва”.
Підрозділ “Предметно-практична діяльність” включає трудову діяльність, а в середньому та старшому дошкільному віці ще основи економічної культури.
Розділ “Світ мистецтва” включає такі види дитячої художньої діяльності: літературна, музична, театральна, образотворча. Використовуючи такий великий спектр діяльності з дітьми, вихователь має змогу збагачувати духовний світ дитини, розвивати уяву, почуття. Програма передбачає збагачення образотворчої діяльності дітей (малювання, аплікація, ліплення) через використання виробів декоративно- ужиткового мистецтва України та різних інноваційних технік малювання й аплікації.
Враховуючи те, що провідною діяльністю дітей дошкільного віку є гра, у програмі виокремлено освітню лінію “Гра дитини”. У ній розглянуто такі види ігор, як: рольові, конструкторсько-будівельні, дидактичні, народні, рухливі, настільно-друковані, театралізовані та ігри на розвиток креативності. Особливо багата тематика народних ігор. Також подано орієнтовну тематику кожного виду ігор.
Освітня лінія “Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі” побудована за напрямами “Сенсорні еталони”; “Елементарні математичні уявлення”. Діти старшого дошкільного віку розв’язують нескладні завдання з народної математики.
Запорукою якісної освіти є мовленнєвий розвиток дошкільника. Тому в освітній лінії “Мовлення дитини” уточнено й конкретизовано завдання з формування правильної звуковимови, збагачення та активізації лексичного запасу, оволодіння граматично-правильним мовленням, зв’язним мовленням. Уведено напрям роботи “Мовленнєвий етикет”. У програмі одним зі складників мовленнєвого розвитку є завдання з підготовки дітей до навчання елементів грамоти та підготовки руки до письма. Особливий акцент зроблено на завдання мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку, враховуючи обов’язковість дошкільної освіти з п’ятирічного віку.
Показники компетентності, якими закінчується кожна освітня лінія програми, вихователь може використати для визначення рівня розвитку дитини в кінці навчального року.
У додатках програми подано орієнтовний перелік музичного репертуару та художньої літератури. Враховуючи те, що форми та напрямки роботи з батьками стосуються усіх вікових груп, розділ “Співпраця із сім’єю” винесений в додатки.
Програму можна використовувати також для роботи в дошкільних навчальних закладах із короткотривалим режимом перебування, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах, центрах розвитку тощо.
Орієнтовний розподіл занять ЗДО №16
Група
День тижня | ранній вік | Молодша (4-ий рік життя) | Середня (5-ий рік життя) | Старша (6-ий рік життя) | |
Понеділок | 1. Сенсорний розвиток. 2. Заняття з фізкультури. | 1.Ознайомлення з соціумом. 2. Заняття з фізкультури. | 1.Ознайомлення з природним довкіллям та ознайомлення з соціумом. 2. Заняття з розвитку мовлення. 3. Заняття з фізкультури. | 1. Музичне заняття. 2. Ознайомлення з соціумом + розвиток мовлення. Фізкомплекс на прогулянці. | |
ІІ пол. дня Господарсько-побутова праця
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Конструювання | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи СХД / Конструювання | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Заняття з мовленнєвого розвитку + художня література. Розвага (муз. гр) | |||||
Вівторок | 1.Мовленнєвий розвиток. 2.Музичне заняття. | 1. Музичне заняття. 2. Ознайомлення з природним довкіллям. 3. Заняття з фізкультури (на вулиці). | 1. Заняття з логіко-математичного розвитку 2. Заняття з фізкультури. | 1. Заняття з логіко-математичного розвитку. 2. Ознайомлення з природним довкіллям + художня література 3. Фізичний розвиток. | |
ІІ пол. дня Ознайомлення з природним довкіллям (+мовленнєвий розвиток) Будівельно-конструктивні ігри | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Конструювання | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи
Пошуково-дослідницька діяльність
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Розвага в залі (музична) Самостійна-художня діяльність | |||||
Середа | 1. Художньо-естетичний розвиток: ліплення, викладання + сенсорний розвиток. | 1. Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування. 2. ІЗ з пріоритетом художньо-естетичного розвитку: ліплення/аплікація. Пішохідний перехід.
| 1. Музичне заняття. 2. Художньо-естетичний розвиток: малювання. Пішохідний перехід. | 1. Навчання грамоти / Практичний психолог. 2. Музичне заняття.
Пішохідний перехід. | |
ІІ пол. дня Театралізована діяльність Сюжетно-рольова гра | ІІ пол. дня Загартувальні заходи Розвага в залі (спорт) Дослідницько-пошукова діяльність
| ||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи
Художня праця Гурткова робота | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Розвага (спорт) СХД | |||||
Четвер | 1.Ознайомлення з соціумом. 2. Заняття з фізкультури.
| 1. Заняття з логіко-математичного розвитку. 2. Музичне заняття. Фізкомплекс на прогулянці. | 1. Заняття з мовленнєвого розвитку + художня література. 2. Заняття художньо-естетичного розвитку: ліплення /аплікація 3. Заняття з фізкультури. | 1. Ознайомлення з навколишнім. 2. ІЗ з пріор.логіко-математичного розвитку (+ ліплення/аплікація) 3. Заняття з фізкультури. | |
ІІ пол. дня Дослідницько-пошукова діяльність
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи
Розвага (муз./ груп.)
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Праця в природі / Дослідницько-пошукова діяльність | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Гурткова робота Праця в природі | |||||
П’ятниця | 1. Художньо-естетичний розвиток (малювання). 2. Ознайомлення з природою. | 1. ІЗ з пріоритетом мовленнєвого розвитку і культури спілкування (соціум і природне довкілля). 2. Заняття з фізкультури. | 1. ІЗ з мовленнєвого розвитку (+ ознайомлення з соціумом). 2. Музичне заняття. Фізкомплекс на прогулянці. | 1. ІЗ з пріор. художньо-естетичного розвитку: малювання. 2. Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування 3.Заняття з фізкультури. | |
Музичне заняття. | |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Художньо-естетичний розвиток (малювання). Господарсько-побутова праця
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Господарсько-побутова праця
| |||||
ІІ пол. дня Загартувальні заходи Господарсько-побутова праця
| |||||
Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗДО №16 розробляється відповідно до вимог Закону України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року №2145 – VІІІ (ст..41. Система забезпечення якості освіти), Статуту закладу освіти. Система якості освіти забезпечується на трьох рівнях:
– рівень оперативного управління діяльністю (управління якістю) націлений на виконання вимог до якості надання освітніх послуг, що містять освітній процес (навчально – методичне навчання, навчальна діяльність здобувачів освіти, виховна робота, освіта впродовж життя);
– рівень управління системою якості (внутрішнє забезпечення якості);
– рівень стратегічного управління (постійне покращення і контроль якості) орієнтований на підвищення ефективності та результативності управління. Він представлений процесом діяльності педагогічної ради.
Характеристика внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі освіти. Внутрішня система забезпечення якості містить дві підсистеми: забезпечення та моніторингу якості освіти і освітньої діяльності.
Підсистема забезпечення та моніторингу якості освітньої діяльності закладу освіти містить такі процедури: встановлення зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу (опитування здобувачів освіти, педагогів); сприяння підвищенню кваліфікації педагогічних кадрів; забезпечення доступності інформації щодо результатів діяльності закладу освіти усім зацікавленим сторонам на веб-сайті закладу. Реалізується через контрольні заняття, групові та індивідуальні заняття з дітьми. Завданнями внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
постійний моніторинг змісту освіти. Здійснення постійного моніторингу змісту освіти полягає у періодичному аналізі освітніх планів, їх відповідності освітнім потребам здобувачів освіти; спостереження за реалізацією освітнього процесу;
моніторинг технології навчання. Здійснення моніторингу технологій навчання полягає у визначенні ступенів відповідності методів, засобів, форм навчання, сучасним науково – педагогічним підходам та сучасній освітній парадигмі вітчизняної освіти;
моніторинг ресурсного потенціалу закладу освіти - полягає в аналізі відповідності матеріально – технічного, навчально – методичного та інформаційного ресурсів цілям заявлених освітніх програм, встановлення ефективності функціонування інформаційної системи закладу освіти;
моніторинг управління ресурсами та процесами. Здійснення моніторингу управління ресурсами та процесами в закладі освіти полягає у визначенні ефективності управління в навчальному процесі в цілому та окремих його складників (планування, організація, контроль, облік);
контроль стану прозорості освітньої діяльності та оприлюднення інформації щодо її результатів;
розроблення рекомендацій щодо покращення даної діяльності, участь у стратегічному плануванні.
Впроваджуються новітні технології та авторські методики:
* Методика швидкого читання М.Зайцева;
* Технологія психолого-педагогічного проектування;
* Елементи педагогіки ТРВЗ;
* Авторська методика М.Єфименка "Театр фізичного виховання та оздоровлення";
* Досвід Л.Шульги "Розвиток творчих здібностей на заняттях з малювання";
* Методика Н.Гавриш з художньо-мовленнєвого розвитку.