Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу (санаторний) №16 Рівненської міської ради

16. Освітня програма

Освітня програма

закладу дошкільної освіти (ясел-садка)
компенсуючого типу (санаторного) №16

Рівненської міської ради

на 2024-2025 навчальний рік

 

Програма розроблена відповідно до вимог законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція), Листа МОН України No1/9-750 від 09.12.2019 «Щодо освітніх програм у ЗДО».

Освітня діяльність в ЗДО №16 у 2024-2025 навчальному році організована відповідно до ЗУ «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Базового компоненту дошкільної освіти (2021), Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України (затверджено наказом МОН України від 06.06.2022 No527), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 No234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 No446), «Методичними рекомендаціями щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану» затвердженими наказом МОН України No1/3845-22 від 02.04.2022р., листів МОН від 27.07.2022 No1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022-2023 н.р.», від 07.07.2021 No1/9-344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти», від 27.09.2010 No1/9-666 «Про організацію роботи з дітьми п’ятирічного віку», Інструктивно-методичних рекомендацій шодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти (додаток до листа МОН України від 19.04.2018 No1/9-249), методичних рекомендацій щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців (додаток до листа МОН України від 11.10.2017 No1/9-546) й організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти (додаток до листа МОН України від 14.02.2019 No1/11-1491), власного статуту та інших нормативно-правових актів.

Освітня програма розроблена на основі нової редакції БКДО, державного стандарту, що визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти.

Освітня програма забезпечує виконання вимог БКДО з урахуванням задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей дитини в найбільш оптимальній для кожної дитини формі.

Відповідно до вирішення ключових завдань у 2024-2025 навчальному році, освітню програму діяльності закладу дошкільної освіти зорієнтовано на цінності та інтереси дитини, урахування вікових можливостей, збереження дитячої субкультури, взаємозв’язок усіх сторін її життя.

Мета освітньої програми – збереження самоцінності дошкільного дитинства, визначення особливостей та вимог до рівня розвиненості, освіченості та вихованості дитини дошкільного віку, реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі для набуття вихованцями компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою.

Завдання програми – сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу.

У ЗДО встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 7.30 до 18.00; функціонує чергова група (з 18.00 до 19.:30).

Заклад розрахований на 6 вікових груп, всі групи санаторного типу.

З них:

–       групи раннього віку – 1 групи;

–       садові групи – 5групи;

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по з 1 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 124 дні:

–       Осінні канікули - з 26 жовтня 2024 року по 03 листопада 2024 року;

–       Зимові канікули - з 21 грудня 2024 року до 05 січня 2025 року;

–       Весняні канікули - з 22 березня 2025 року по 30 березня 2025 року;

–       Літні канікули - з 1 червня 2025 року по 31 серпня 2025 року.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.

Виходячи з аналізу роботи за минулий навчальний рік, з метою створення позитивного психологічного клімату, особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти, застосування інноваційних технологій та забезпечення інтегрованого навчання, підвищення фахової  компетентності педагогів педагогічний колектив ЗДО №16 ставить перед собою на новий 2024-2025 навчальний рік такі завдання:

-       продовжувати виховувати у дітей свідоме ставлення до свого здоров’я, формувати засади здорового способу життя на основі співпраці з батьками;

-       забезпечити системний підхід у процесі формування логіко-математичної компетенції дошкільників;

-       поглибити роботу з питання успішної соціалізації дошкільника  шляхом удосконалення педагогами методів особистісно-зорієнтованого навчання.

Головні завдання ЗДО №16 на літній оздоровчий період:

–       охорона і зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей шляхом використання традиційних і нетрадиційних методів оздоровлення;

–       створення оптимальних умов для оздоровлення дітей влітку;

–       використання ігрових технологій, особистісно-орієнтованого підходу до зміцнення здоров’я кожної дитини.

Педагогічний колектив нашого закладу продовжує працювати над науково-методичною темою "Формування особистісної компетентності дошкільника крізь призму діяльнісного підходу до організації освітнього процесу".

Розбудова національної системи освіти, її успішне реформування вимагає поєднання національного педагогічного досвіду попередніх поколінь з новітніми розробками сьогодення.

Педагоги та батьки усвідомлюють, що у процесі виховання кожної дитини мають застосовуватися численні вітчизняні пізнавально-виховні традиції. Насамперед, молоде покоління має засвоювати у процесі навчання і виховання такі цінності, як багатющий потенціал фольклору, класичну культуру рідного народу, а також різні джерела народних мистецтв. Залучення дітей до джерел народного мистецтва сприятиме всебічному розвитку національного типу особистості, створюватиме сприятливий духовний грунт для опанування малюками вершинних здобутків культури та власної творчості.

У освітньому процесі закладу дошкільної освіти реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексною та парціальними програмами.

Зміст інваріантної складової забезпечується через програму «Українське дошкілля» – це програма розвитку дитини дошкільного віку, яку використовують під час організації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти та центрах дитячого розвитку.

Концептуальна ідея програми полягає у виробленні оптимального варіанту реалізації змісту Базового компоненту дошкільної освіти, сучасних підходах до розвитку, навчання і виховання дитини раннього та дошкільного віку. Автор – Олександра Білан, за загальною редакцією Олени Низьковської.

Мета програми: розширити змістовий компонент освітньої роботи з дітьми від двох до шести років, розкриваючи етнічні, історичні та соціокультурні особливості Західного регіону.

Завдання програми «Українське дошкілля»:

–       реалізувати особистісно-зорієнтоване навчання;

–       сприяти формуванню системи цінностей дошкільників;

–       розвивати життєві компетенції;

–       збагачувати загальну культуру дітей;

–       сформувати уявлення про цілісну картину світу.

Структуру програми визначають освітні лінії розвитку дитини. Програма відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти: реалізація особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти, прилучення дітей до системи цінностей, культури, традицій українського народу, формування в дошкільників цілісної картини світу.

Програма синтезує історичні надбання, нові досягнення теорії та практики дошкільної освіти, актуальні суспільні вимоги до неї, забезпечуючи гармонійний розвиток дитини.

«Українське дошкілля» визначає завдання і зміст розвитку дитини віком від двох до шести років. Розгляд кожного вікового періоду розпочинається розділом «Психологічна характеристика дитини», в якому подані вікові характеристики розвитку. Це дає змогу педагогові в освітньому процесі орієнтуватися на психологічні особливості розвитку дитини.

Свої завдання дошкільний навчальний заклад реалізує у тісній співпраці зі сім`єю: активне залучення батьків до освітнього процесу, консультування з питань психолого-педадогічної підготовки до виховання дітей. Саме тому розділ «Співпраця зі сім`єю» передбачає напрями спільної діяльності педагога і батьків із забезпечення повноцінного розвитку особистості дитини.

У програмі визначено завдання з різних напрямків роботи з дітьми:

–       фізичний;

–       соціально-моральний;

–       емоційно-ціннісний;

–       пізнавальний, мовленнєвий;

–       художньо-естетичний;

–       креативний.

Програмові завдання побудовано з використання оптимальної інтенсивності мислення та мовлення, що відповідає віковим можливостям дітей. Показники компетентності, якими закінчується кожен підрозділ Програми, вихователь може використати для визначення рівня розвитку дитини в кінці навчального року.

Парціальні програми, за якими працює заклад:

1. Авторською програма та методичні рекомендації «Граючись учимось. Англійська мова»  С. Гунько, Л.Гусак, З. Лещенко; лист ІМЗО №21.1/12-Г-727 від 01.11.2017 р.;

2. «Казкова фізкультура» Єфименко М.М; лист ІМЗО №22.1/12-Г-627 від 09.07.2019 р.;

3. «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» Богуш А.М., Сіданіч І.Л., Сучок В.Є. та ін.; лист МОН №1/11-19157 від 29.12.2015 р.;

4. «Про себе треба знати, про себе треба дбати» Лохвицька Л.В., лист ІМЗО №22.1/12-Г-1049 від 04.12.2018 р.;

5. Авторська програма гуртка «Світ Логіки» (авт. Поддубна Н. П., схвалено педагогічною радою, протокол №1 від 31.08.2023р.);

6. Авторська програма гуртка «Здоров'ятко» (авт. Сторожук О. О., схвалено педагогічною радою, протокол №1 від 26.08.2024р.).

Очікувані результати – сформованість ключових компетентностей, визначених БКДО.

Ключові компетентності під час здобуття дошкільної освіти формуються за різними освітніми напрямами, спрямованими на розвиток особистості дитини. Освітні напрями визначають зміст роботи ЗДО через організацію педагогами основних видів діяльності, які збагачують досвід дитини та реалізуються як результат розвитку.

Компетентність як результат дошкільної освіти та особистісне надбання відображає:

–       систему взаємопов’язаних компонентів фізичного, психічного, соціального, духовного розвитку особистості дитини;

–       емоційно-ціннісного ставлення;

–       сформованості знань;

–       здатності та навичок до активного, творчого впровадження набутого досвіду;

–       цілісності особистості, яка проявляється в розвинених емоціях, зростаючій свідомості, керованій поведінці.

Компетентності сформовані за освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина у природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтв».

Відповідно до пріоритетного спрямування роботи нашого закладу – формування здоров'язбережувальної компетентності, індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків наших вихованців ми визначили додаткові освітні напрями.

З освітнього напряму «Особистість дитини» передбачаємо сформованість рухової, здоров’язбережувальної та особистісної компетенцій. Сформована рухова компетентність – це здатність дитини до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь і навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях. Здоров’язбережувальна компетенція – це здатність дитини до застосування навичок здоров’язбережувальної поведінки відповідно до наявної життєвої ситуації; дотримання основ здорового способу життя, збереження і зміцнення здоров’я у повсякденній життєдіяльності. Особистісну компетентність характеризує сформованість самосвідомості, реалізується вона у творчій активності дитини у всіх специфічно дитячих видах діяльності, виявляється в особистісних якостях дитини.

З освітнього напряму «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачаємо сформованість предметно-практичної, технологічної, сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної, дослідницької компетентностей. Результатом сформованої цих компетентностей є творче самовираження через сформовані предметно-практичні та технологічні дії в самостійній і спільній з однолітками діяльності, наявність пізнавальної мотивації, базису логіко-математичних, дослідницьких знань, набутих дитиною умінь і навичок (аналізу, порівняння, узагальнення, здійснення самоконтролю), пізнавальний досвід, шо накопичується і використовується в різних видах дитячої діяльності.

З освітнього напряму «Дитина в природному довкіллі» передбачаємо сформованість природничо-екологічної компетентності, навичок, орієнтованих на сталий розвиток. Дитина повинна виявляти інтерес і готовність до діяльності, що забезпечує пізнання природи і формування навичок доцільної поведінки. Сформована природничо-екологічна компетентність передбачає здатність дитини до доцільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що грунтується на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знаннях її законів та формується у просторі пізнавальної, дослідницької, трудової, ігрової діяльності. Навички, орієнтовані на сталий розвиток, виявляються у сформованості в дітей початкових уявлень про сталі дії і поведінку, усвідомленні необхідності збереження ресурсів планети й особистої причетності до цього; розвиненості - ефективних звичок соціальної поведінки, економного споживання ресурсів та збереження природи.

З освітнього напряму «Дитина в соціумі» передбачаємо сформованість соціально-громадянської компетентності, результатом якої є ціннісне ставлення дитини до себе, своїх прав і прав інших, наявність уявлень про правила і способи міжособистісної взаємодії з членами сім’ї, родини, іншими людьми та вміння дотримуватись цих правил в соціально-громадянському просторі, а також ціннісне ставлення та повагу до культурних надбань українського народу, представників різних національностей і культур.

З освітнього напряму «Мовлення дитини» передбачаємо сформованість мовленнєвої, комунікативної, художньо-мовленнєвої компетентностей. Результатом сформованості мовленнєвої компетентності є здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Результатом сформованості комунікативної компетентності є здатність дитини до спілкування з однолітками і дорослими у різних формах конструктивної взаємодії, підтримувати партнерські стосунки, заявляти про свої наміри і бажанні узгоджувати свої інтереси з іншими, домовлятися. Результатом сформованості художньо-мовленнєвої компетентності є здатність відтворювати художньо-естетичні враження від сприйняття літературних і фольклорних творів засобами різних видів художньо-мовленнєвої діяльності, що засвідчує ціннісне ставлення дитини до художнього слова як культурного явища, друкованої чи електронної книжки, достатній для художньої комунікації рівень літературної обізнаності.

З освітнього напряму «Дитина у світі мистецтва» передбачаємо сформованість мистецько-творчої компетентності, результатом якої є елементарна обізнаність дитини у специфіці видів мистецтва, ціннісне ставлення до мистецтва і мистецької діяльності, здатність дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва, елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях під час освітньої і самостійної діяльності.

З освітнього напряму «Гра дитини» передбачаємо сформованість ігрової компетентності, результатом якої є адекватна оцінка результатів власних дій та дій товаришів по команді, виявлення прихильності, надання переваги грі як провідній діяльності, використання власного досвіду для створення ігор, здатність гратися самому та з однолітками, вміння залучати до гри партнерів, творчо розвивати сюжет або придумувати ігри.

При організації освітньої діяльності зважаємо на провідний вид діяльності дітей (ранній вік – предметно-маніпулятивна; дошкільний вік –ігрова), а також на те, що діяльнісний підхід є основою для досягнення цілей розвитку дітей різного віку.

Пріоритетні завдання для розвитку дітей:

• раннього віку – опанування предметно-маніпулятивною діяльністю, формування активного мовлення, розвиток відчуттів та сприймання (зорові, слухові, тактильні та ін.), виховання культурно-гігієнічних навичок;

• молодшого дошкільного віку – оволодіння предметно-практичною діяльністю (діяльність з предметами за їх призначенням), засвоєння сенрорних еталонів (колір, форма, розмір), розвиток мовлення, вправляння чуттєвого досвіду взаємодії з оточенням (бачу, чую, відчуваю, дію);

• середнього дошкільного віку – ігрова діяльність, формування граматичної правильності мовлення та вихід на творчий рівень сюжетно-рольової гри;

• старшого дошкільного віку – формування психологічної зрілості та готовності до навчання у школі (життєві компетентності, мотивація, саморегуляція, вміння спілкуватися, інтерес до пізнавальної діяльності).

Зазначені завдання досягаються шляхом створення умов для участі дітей у різних видах діяльності (спілкування, гра, художньо-естетична та ін.) так, щоб це було природньо та органічно до їхніх потреб та інтересів.

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми напрямами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх напрямів у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.