Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу (санаторний) №16 Рівненської міської ради

«Психологічний портрет першокласника»

           Батьки, педагоги мріють мати дитину, з якою легко було б працювати. Що характерно для психологічного портрету ідеального першокласника? Якщо узагальнити погляди різних психологів і педагогів, можна намалювати такий портрет.

 

1. Педагогічна готовність:

- навички читання;

- навички лічби;

- навички письма;

- навички малювання;

- звукова культура мовлення (чисте мовлення);

- уміння розгорнуто відповідати на запитання;

- великий словниковий запас;

- загальна обізнаність.

 

2. Інтелектуальна готовність:

- диференційованість сприймання як основа мислення;

- планомірність сприймання (спостережливість);

- розвинена уява;

- уміння орієнтуватись у просторі й часі;

- розвинене наочно-образне мислення (вміння виділяти суттєве в явищах навколишнього середовища, порівнювати їх, бачити подібність і відмінність);

- розвинена дрібна моторика (володіння олівцем, пензлем, ручкою, ножицями);

- гарна пам’ять;

- розвинена регулююча функція мови (вміння виконувати словесні інструкції);

- інтелектуальна активність (уміння перетворити навчальне завдання на самостійну мету діяльності);

- передумови абстрактно-логічного мислення (здатність розуміти символи, формулювати запитання, самостійно розмірковувати, знаходити причини явищ, робити прості висновки).

 

 

3. Мотиваційна готовність:

- вираженість пізнавальних інтересів;

- намагання засвоїти роль школяра (бажання ходити до школи), прийняття системи вимог, які ставить школа і вчитель.

 

4. Емоційно-вольова готовність:

- уміння керувати своєю поведінкою;

- збереження працездатності упродовж одного уроку і навчального дня;

- емоційна стійкість (регуляція емоцій);

- довільна регуляція уваги (її концентрація, стійкість, переключення);

- вміння стримувати свої імпульси (наприклад, не перебивати інших під час розмови);

- вміння продовжувати дію, докладаючи до цього вольові зусилля.

 

5. Комунікативна готовність:

- Бажання спілкуватися з дорослими та дітьми;

- уміння встановлювати контакт з учителем;

- збереження дистанції;

- здатність до особистісного контакту з дорослим (на противагу ситуативному);

- вміння встановлювати контакт з однолітками;

- вміння увійти в дитячий колектив і знайти своє місце в ньому;

- вміння виконувати роботу разом;

- вміння підтримувати рівноправні стосунки з однолітками.

 

Причини відставання.

1. Педагогічна занедбаність обумовлена:

умовами життя і виховання дитини;

тривалим дефіцитом інформації у дитини;

відсутністю психічної стимуляції в сензитивні періоди (коли найкраще розвиваються ті чи інші психічні якості людини).