Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу (санаторний) №16 Рівненської міської ради

Діти аутичного спектру та війна

Діти з розладами аутичного спектру потребують особливої уваги психологів. Вони більш чуттєві до змін та можуть неадекватно реагувати на трагічні події сучасності. По запитах, які отримуємо на супервізіях, можна спостерігати ряд стійких нових ознак, які з'являються у такої дитини:

-         порушення режиму сну через систематичні повітряні атаки

-         поява нових тілесних стереотипних потреб: часто сечеспускання, невротичні ознаки, затуляння вух та очей, сильне розгойдування

-         відмова від звичних стабілізуючих справ: складання конструктору, малювання, читання та ін.

-         порушення харчової та соціальної поведінки

-         регресивні емоційні реакції, які пов'язані зі стресом

Таким чином дитина реагує на все, що відбувається та намагається знайти нові шляхи контакту із собою. 

 

Що може зробити психолог у цьому випадку?

1. Спостерігати динаміку змін та фіксувати первині елементи конструктивного інтересу для будь-якої діяльності

2. Повернення до більш давніх, вже забутих дитиною, форм стабілізації

3. Пропонувати різні форми арттерапевтичної мобілізації: ліплення, колаж, розрізання паперу, вирізання, розмальовка улюблених зображень

4. Пошуки нового перехідного іграшкового або побутового предмету: іграшка-герой, незвична іграшка, шалик-рятівник

5. Ефективно стабілізувати стан можуть ігри з використанням тканин та ниток 

6. Улюблена музика або пісня, яка повертає дитину в стан спокою

7. Контакт із близькою людиною. Якщо такої немає – опосередкований контакт, з особою, у якої є потужний зв'язок з малечею

8. Створення пошукового простору. Зробити коробку, в яку поскладати всі можливі забавки: олівці, книжки, шахи, ігри, набори карток, міні-фігурки, набір Лего, улюблені фотозображення, папір та ін.. У цій коробці дитина завжди може знайти щось потрібне для себе під час конкретної ситуації 

9. Використання тригерних елементів, мамин запах, обрання браслетів зі знайомих матеріалів для дитини, по можливості знайома їжа, посуд тощо

10. Облаштування зони безпеки в укритті. У безпечному місці створення персональної зони дитини, де будуть її іграшки, малюнки, речі.

11. Системний контроль невролога при погіршенні стану дитини

12. Пам’ятайте! Таким діткам потрібно більше часу для адаптації та відновлення стану після евакуації. 

Нехай наші дітки все витримають з мінімальною шкодою для майбутнього!

@Вікторія Назаревич 15.03.2022